Kaltrina Kusarit ka përmbushur punën kërkimore të saj në hetimet për çështjet në Kosovën e pasluftës. Ajo ka punuar një studim lidhur me temë “Puna Sociale trajton hendekun në kërkimet mbi popullsinë e refugjatëve dhe migrantëve”.
Megjithëse Kaltrina Kusari nuk mban mend shumë për luftën që shkatërroi njëkohësisht dhe krijoi atdheun e saj, Kosovë.
Kombi më i ri i Evropës u krijua në vitin 2008 nga hiri i luftës në Kosovë, i cili pësoi shkatërrim të tmerrshëm ndaj territorit të shqiptarëve etnikë. Kusari thotë se e dinte se familja e saj ishte në rrezik të tmerrshëm, në atë kohë prindërit e saj bënë një punë të madhe për t’i mbrojtur ata nga terrori që përfshiu vendin.
“Më kujtohet kur ushtarët erdhën në shtëpinë tonë”, thotë Kusari. “Ishin këta njerëz të mëdhenj me armë. Pra, reagimi im i parë padyshim ishte frika. Por, duke parë nënën time dhe se si ndërvepronte me ta, më bëri të ndihesha dhe të kuptoja se gjithçka ishte në rregull. Ajo mundi që ta mbulonte tmerrin që kishte para sysh”.
“Unë jam i sigurt se ajo ishte shumë e frikësuar, por ajo kurrë nuk shfaqi frikën”.
Lufta gjithashtu ndryshoi plotësisht trajektoren e jetës së Kusarit. Prindërit e saj (mrekullisht) e lejuan të largohej nga shtëpia kur ishte 14 vjeçe, duke pranuar një bursë nga një shkollë në Arizona që mbështeste fëmijët nga vendet e shkatërruara nga lufta. Në Kosovë, arsimi pësoi rrënim sepse shumë mësues u vranë dhe shumë shkolla u shkatërruan.
Pas diplomimit të shkollës së mesme, ajo zgjodhi Quest University në Squamish, B.C., një institucion unik që largon ligjëratat në favor të diskutimeve të grupeve të vogla, dialogut dhe modelit të mësimit të bazuar në hetim. Teza e saj universitare ishte se herë të parë e shikonte Kosovën me një lente shkencore, duke e krahasuar Danimarkën (“vendi më i lumtur në botë”) me Kosovën, duke pyetur se si mund të krijoheshin shoqëritë më të lumtura.
Pas shkallës së saj, mësoi për profesionin e punës sociale nga qiradhënësi i saj. Ajo ishte veçanërisht e interesuar për punën sociale ndërkombëtare dhe zbuloi se Universiteti i Calgary, në një qytet ku motra e saj jetonte rastësisht, kishte një program udhëheqës ndërkombëtar të Masterit të Punës Sociale dhe Zhvillimit të Komunitetit. Ajo u takua me Lorne Jacques, PhD, udhëheqësi i programit, i cili kishte punuar në Kosovë dhe e kuptoi situatën atje më mirë se çdokush që kishte takuar më parë në Kanada.
“Ky program ishte qëllimi i jetës time” kujton Kusari. “Ishte programi i vetëm për të cilin kisha aplikuar. ‘Nëse nuk hyj këtu, unë nuk do të bëjë më master. Fatmirësisht hyra”.
Kuptimi i diasporës kosovare
Pasi në program, Kusari e ktheu vëmendjen e saj të plotë për të kuptuar më mirë pyetjet e saj më të thella për Kosovën, duke përfshirë edhe diasporën e vazhdueshme. Njerëzit e lanë Kosovën në një shkallë alarmante; që nga 2014 vlerësohet konservativisht se 100,000 njerëz janë përpjekur të largohen. Hulumtimi i Kusarit, me individë të cilët janë detyruar të kthehen në shtëpi nga vende të tjera të Bashkimit Evropian, zbuluan se ekziston një dinamikë shtytëse në lojë. Njerëzit janë të shtyrë nga nevoja ekonomike, pasi ka një normë papunësie prej 40 përqindësh, dhe njëkohësisht është tërhequr nga ideja se pjesa tjetër e Evropës është thjesht më e mirë se Kosova. Shumë nga numri i madh i kosovarëve që përpiqen ilegalisht të emigrojnë kthehen në shtëpi të varfër, gjë që krijon një situatë të dëshpëruar. Hulumtimi i Kusarit u përqendrua në përvojat e kosovarëve të riatdhesuar.
“Përvoja e tyre nuk ishte e mirë”, thotë Kusari. “Intervistat ishin me të vërtetë të vështira për t’u kryer, sepse ato ishin shumë emocionale. Shumë prej tyre duhej të paguanin kontrabandistët njerëzorë për t’u larguar dhe tarifa ishte 2-3,000 euro. Ata shisnin shtëpitë e tyre; ata shiten makinat e tyre. Disa prej tyre as nuk kishin shtëpi për t’u kthyer. Ata iu dhanë strehim nga komuna, por vetëm për një kohë të caktuar, kështu që ata ishin nën stres të vazhdueshëm të ‘Ku do të shkojmë më tutje? Çfarë bëjmë tani? ‘”
Trashëgimia koloniale e ndërhyrjes së U.N.
Hipoteza e Kusarit është se një pjesë e “tërheqjes” ose joshjes së Bashkimit Evropian ka rrënjë historike. Si “shpëtimtari” i Kosovës në luftën e Kosovës dhe operacionet pasuese paqeruajtëse, forcat e Bashkimit Evropian dhe të Kombeve të Bashkuara kanë një status të veçantë. Në sytë e shumë kosovarëve, ata nuk mund të bëjnë asgjë të gabuar. Kështu që edhe ata të detyruar të kthehen nga Gjermania, për shembull, do t’i fajësojnë institucionet kosovare para se të kritikojnë trajtimin e tyre në duart e autoriteteve gjermane, shkruan ucalgary.ca.
Me sa duket, Kusari e krahason marrëdhënien me një marrëdhënie koloniale dhe e përdor atë si një kornizë për analizën e saj. Në këtë kontekst ajo gjithashtu pasqyron se fokusi etnik i paqeruajtësve ka mbajtur etninë në ballë të vendit të ri. Ndërthurje të tjera natyrore që thurin një popullatë kombëtare, duke përfshirë moshën, gjininë, statusin ekonomik dhe interesat e tjera, marrin një vendndodhje në vendin e një personi. (TIRANA TODAY)